„OMUL
SFINȚEȘTE LOCUL” și „OMUL POTRIVIT LA LOCUL POTRIVIT” – sunt două axiome din
tezaurul înțelepciunii populare românești. E bine să ții cont de ele
întotdeauna dacă vrei să ai sorți de izbândă în ceea ce întreprinzi. CINSTEA și MERITORCRAȚIA!
Mai întâi un scurt istoric al problemei în discuție. Încă din timpul ministrului Daniel Funeriu
se impunea, chiar prin noua lege a educației, stabilirea corectă a oamenilor pe
posturile de conducere, pentru a se încheia odată pentru totdeauna fluctuația
mult prea mare a celor chemați să aplice legea. Și atunci, ca și acum, necazul e
că, în genere, „politicul” nu acceptă
certitudini și nici specialiști cinstiți și adevărați ca manageri de instituții
pe 4 sau 5 ani! Ah, un om sau oameni de-ai lor, cu structură de salcie, DA! Alții
nu, nici într-un caz! Cu rare, extrem de rare excepții. Nu are sens să mai
insist fiindcă știm cu toții ce s-a întâmplat cu vestiții „șefi de deconcentrate”
, ba la birou, ba acasă.
Cu procese câștigate și cu situația hilară de a avea 2
sau mai mulți șefi concomitent! Lucram la ISJ BN când am fost efectiv pe teren
pentru popularizarea și discutarea LEN/Legii educației naționale/. Și eu, alături de foarte mulți colegi din sectorul
meu am fost de părere că „șefii trebuie aleși de oameni” și nu numiți sau scoși
din „jobenul” unui concurs în 90% din cazuri, „aranjat”! Din nefericire nu s-a
ținut cont de propunerile noastre iar legea a apărut cum o știm. În baza
acesteia d-l Daniel Funeriu a emis OMECTS nr.5557/07.10.2011, urmând a se trece la
fapte. Au intervenit însă schimbările din 2012, 2013...alegerile din 2014 și
acum, în 2015, brusc, totul se rezolvă
rapid, fără gălăgie, dacă se poate fără să se știe! Fără precedent! Vă rog să observați
rapiditatea și celeritatea rezolvării situației: în 4 februarie 2015 se dă ORDINUL Nr. 3169 privind modificarea Metodologiei
de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de
inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele
şcolare şi de director al casei corpului didactic, aprobată prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.557/2011 și
se și publică în MONITORUL OFICIAL NR.
99 din 6 februarie 2015, / EMITENT: MINISTERUL
EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE/ adică 2(!sic)
zile mai târziu!!! Doamne ce grabă
mare! Semn că se poate întâmpla o cădere de guvern și atunci „oamenii noștri
trebuie puși la scuteală”/vorba unui amic politician!/. În nota nr. 75/DGMRS/02.02.2015 și adresa nr.
109/DGMRS/06.02.2015, transmisă inspectoratelor școlare sunt date toate
detaliile. Uluitor: înscrierea trebuie să se finalizeze până în 23 februarie a.c.... astfel,
simplon, noii generali și directori CCD vor fi unși pe posturi înainte de Paști
cu siguranță! Nu vă mai plictisesc cu celelalte documente. Le găsiți pe site-ul
ISJBN, pagina principală : Anunţ 9-02-2015 - Metodologia de organizare
și desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de inspector școlar
general din inspectoratele școlare și documente necesare pentru concurs descarcă aici.
Ce-i de făcut? E clar că
trebuie acționat repede!
Din multele documente înșirate în opisul din nota nr.75 aș reține ca bune
pentru suport de discuție, Fișele celor 3 posturi, Declarațiile pe proprie
răspundere, Vechimea, de completat, la limba străină, Atestat Cambridge sau DELF B2 etc. Aș adăuga o
CARACTERIZARE adevărată a unui psiholog și pe cea a colegilor din catedra de la
școala de unde provine - la capitolul Cinste plus pregătire profesională adevărată !...Se mai pot discuta și alte
aspecte.
Cum se va proceda?
Vom face demersuri la Președinție, Guvern, Parlament și, dacă nu se rezolvă
vom recurge la presiuni pe lângă Comisia de resort a UE + presa
internațională...Astfel d-l ministru al ECȘ - Sorin Mihai Cîmpeanu, va mai face
o modificare care să cuprindă
toate cerințele unei Alegeri corecte,
obiective a viitorilor conducători ai învățământului județean din
România. Câteva detalii pentru discuții:
Sunt în județul nostru aprox. 355 U.I., adică la o marjă de reprezentare de
1 la 20, nu pot fi mai mulți de 1500-1800 de delegați. Este necesară Sala
polivalentă din Bistrița, o zi, între orele 9,00 – 20,00. Se vor constitui: O comisie
de prezență, formată din inspectorii școlari și directorii U.I. din municipiu,
o comisie de organizare, prezidată de decanul de vârstă al corpului profesoral,
și cu reprezentant al MECȘ, ca observator ; o comisie de validare coordonată de
inspectorul școlar de management instituțional și de juristul ISJ și o comisie
de votare, coordonată de inspectorul școlar al controlului calității. Separat se constituie un secretariat al
Adunării generale elective a cadrelor didactice din județul Bistrița-Năsăud,
coordonat de inspectorul de resurse
umane al ISJ. Fiecare candidat își pregătește programul managerial pe 4 ani ,
în mai multe exemplare, pe care le lasă spre consultare la comisia de prezență și la secretariat.
Comisia de validare primește și validează dosarele candidaților. Fiecare
candidat are la dispoziție 15 min. pentru a explica de ce vrea să fie ales. Se
admit încă 5 min. pentru răspunsuri la max. 3 întrebări. Se consultă sala dacă
nu mai sunt și alți candidați. Se trece apoi la completarea, în ordine
alfabetică a trei buletine de vot/ IȘG, IȘGA și Dir CCD/. Se imprimă atâtea
buletine de vot câți participanți votanți sunt în sală. Sunt pregătite 10
cabine de vot și 3 urme. Fiecare delegat se prezintă cu B.I. sau C.I. la
comisia de votare. Ridică cele 3
buletine de vot. Intră în cabină. Votează punând un X în căsuța cadidatului
agreat. Împătură buletinele și le
introduce în cele 3 urme corespunzătoare. Semnează în tabel și-și ridică actul
de identitate. Comisia de votare ia urnele, după încheierea activității și
într-o zonă vizibilă a sălii, fără accesul altora, aranjează și numără
buletinele de vot. În prezența, la urmă, a președintelui comisiei de validare,
redactează procesul verbal final. Apoi citește la microfon câștigătorii
scrutinului. Președintele de onoare dă cuvântului noului Inspector școlar
general, etc. Toate aceste acte se vor asambla în biblioraftul Adunării
generale elective 2015. In baza acestora se emite contractul de management pe o
durată de 4 ani semnat de Președintele comisiei de organizare, decanul de
vârstă al corpului profesoral, și noul inspector general, respectiv inspector
general adjunct sau director CCD. Desigur sunt multe alte detalii pe care nu
le-am trecut acum aici dar care sper să rezulte și din punctul dumneavoastră de
vedere. Vă aștept cât mai curând propunerile și obiecțiile. Nu de alta, dar
dacă nu ne grăbim nu o să mai avem „obiectul muncii”. Cu gânduri numai de bine,
Mircea
Seleușan-Bătrânu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu